پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن چیست ؟

پلی اتیلن ها خانواده ای از گرمازها می باشند که از طریق پلیمریزاسیون گازاتیلن (c2h4) بدست می آیند. از طریق کاتا لیست و روش پلیمر یزاسیون این ماده می توان خواص مختلفی همچون چگالی،شاخص جریان نداب ( MFI ) ،بلورینگی ،درجه شاخه ای و شبکه ای شدن ،ورن مولکولی و توزیع  وزن مولکولی در آنها کنترل کرد . پلیمرها با وزن مولکولی پایین را به عنوان روان کننده ( LABRICANT ) به کار می برند. پلیمرها با وزن ملکولی منوسط واکسن هایی امتنراج پذیر ( مخلوط پذیر )با پارافین می باشند و

نهایتأ پلیمرهای با وزن مولکولی بالاتر از 6000 درصنعت پلاستیک بیشترین حجم مصرف را به خود اختصاص می دهد. پلی اتیلن شامل ساختار بسیار ساده ای است،به طور کم ساده تر از تمام پلیمرهای تجاری می باشند. یک مولکول پلی اتیلن زنجیر بلندی از اتم های کربن است که به هراتم کربن دو اتم هیدروژن چسبیده است.

وقتی هیچ شاخه ای در مولکول وجود نداشته باشد آنرا پلی اتیلن خطی می نامند.پلی اتیلن خطی سخت تراز پلی اتیلن شاخه ای است اما پلی اتیلن شاخه ای آسانتر وارزانتر ساخته می شود. پلی اتیلنی نیز وجود دارد که چگالی آن ،بین این دو پلیمر است وآن را پلی اتیلن نیمه سنگین یا  پلی اتیلن متوسط می نامند. پلی اتیلن با وزن مولکولی بین 3 تا6 میلیون را پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا یا UHMWPEمی نامند وبا پلیمر یزاسیون کاتا لیست متالوسن تولید می کنند. این ماده هنگامی که از طریق تشعشع یا استفاده از مواد افزودنی شیمیایی ،این پلیمر تمامأ شبکه ای شود،پلی اتیلن یاد شده دیگر گرمازا نخواهد بود.این ماده با پخش حین قالبگیری یا بعد از آن یک گرمای سخت واقعی با استحکام کششی خواص الکتریکی و استحکام ضربه خوب در دامنه وسعی از دما ها خواهد بود.

انواع کلی پلی اتیلن

HDPE:پلی اتیلن با دانستیه (چگالی)بالا/              LDPE :پلی اتیلن با دانستیه (چگالی)پایین            LLDPE:پلی اتیلن سبک خطی           VLDPE:پلی اتیلن خیلی سبک

UHMW:پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا /  COPOLYMERS  ونیل استر  ZONOMERS:یونیمرها / PEX :پلی اتیلن با اتصالات عرضی /     PERT :پلی اتیلن مقاوم به گرما(کاربرد لوله های آب گرم)

مهمترین ویژگی های پلی اتیلن های تجاری برای کاربرد اصلی عبارتند از

1-چگالی ،2-نمای مزاب،3-توزیع وزن مولکولی

پلی تیلن ها براساس  چگالی به چهار گونه

  • پلی اتیلن با چگالی کم ( LDPE  )
  • پلی اتیلن با چگالی کم خطر( LLDPE )
  • پلی اتیلن با چگالی متوسط ( MDPE )
  • پلی تیلن با چگالی زیاد    (HDPE)

هر یک از مواد بالا (انواع کلی پلی اتیلن) خود شامل ده ها و بلکه صدها گونه مختلف می باشد که عبارت لاتین گرید (  GRADE )برای آنها استفاده می شود مانند X3، 0075 ، 0035 ، BL3 ،و…برای مثالBL3جهت فالبگیری با دی مناسب است و  3840UA ( پلی اتیلن سنگین دورانی) استفاده می شود.

شرکت جهان پلاست از گرید پلی اتیلن سنگین دورانی یعنی 3840UAجهت مخازن و محصولات خود استفاده می کند زیرا این گرید پلی اتیلن تنها گریدی است که  فود گرید ( FOODGRADE )و مورد تأیید وزارت بهداشت وسازمان غذا ودارو می باشد.از این زوتمام محصولات این شرکت را می توان  جهت آ شرب ، محصولات لبنی ،بهداشتی و دازویی مورد استفاده قرار داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *